• Menu
  • Menu

Co zařídit po svatbě. Kompletní průvodce pro rok 2022

Konečně je to za vámi. Jste vdaná nebo ženatý. Určitě ještě máte v živé paměti plánování a stres z příprav. To vše z Vás opadlo až po svatebním dnu. Bohužel tím všechny povinnosti nekončí. Po svatbě je potřeba zařídit ještě spoustu věcí, například od příjemnějšího nasdílení svatebních fotografií se svatebčany až po nezáživnou českou byrokracii a lítání po úřadech. S naším průvodcem se ale zaručeně neztratíte!

Článek pravidelně aktualizujeme. Naleznete zde podmínky platné pro rok 2022. 

Změna příjmení po svatbě

Zpravidla se týká ženy, ale doba už se posunula. Možností je mnohem více a všechny mají oporu v českých zákonech:

  • Nevěsta přijme ženichovo příjmení. Tradice zatím stále dominuje a jde o nejčastější případ. Manželovo příjmení nese nejen manželka, ale také jejich děti. Obvykle se mužské příjmení přechyluje s koncovkami -ová nebo -á, zůstat ale můžete i u nepřechýleného jména. Nic Vám tedy nebrání být třeba Janou Novák.
  • Manžel přijme manželčino příjmení. Přijímá jej v nepřechýlené verzi. 
  • Oba novomanželé si zachovají svá příjmení. Na matrice však musíte nahlásit, které jméno ponesou vaše děti. Pokud si volbu časem (a před narozením dítěte) rozmyslíte, dodatečné změny jsou možné.
  • Novomanželé si nechají původní příjmení, žena přijme navíc příjmení partnera. Příjmení bude následně vypadat takto “křestní jméno + příjmení muže + rodné příjmení”. Manželovo příjmení se stává hlavním a toto příjmení ponesou také děti.
  • Oba novomanželé si ponechají svá příjmení. Každý z nich přijme i partnerovo příjmení. Situace je však podobná situaci výše. Manželovo místo se píše na první místo, manželky na druhé. Děti tak opět nesou příjmení manžela.
  • Manželé přijmou nové příjmení. Důvodů nespokojenosti s příjmením může být mnoho. Může být hanlivé nebo prostě jen nechcete dál pokračovat ve svém rodu a naopak chcete založit svůj vlastní. Tato služba však bude na matrice zpoplatněna.
podpis u svatebního obřadu
Podpis u obřadu je prvním z mnoha, které následují

A co naopak není při změně příjmení možné?

V českých luzích a hájích není bohužel možné úplně vše, co známe ze zahraničí:

  • Nelze mít tři příjmení
  • Pomlčka nebo spojovník mezi příjmeními není možná
  • Nelze mít pouze jedno jméno (např. Adele)

Dodatek k (ne)přechylování příjmení

Pokud se jako manželka pana Procházky nechcete stát paní Procházkovou, ale chcete mít jméno ve stejném tvaru jako partner, jde to! Žádost o používání příjmení bez přechýlení podáte na matrice. Pokud jste cizinka, budete mít trvalý pobyt v cizině, partner je cizinec nebo máte i jiné občanství, žádost bude schválena automaticky.

Další podmínky a informace o změnách příjmení naleznete na stránkách Ministerstva vnitra.

Výměna dokladů po svatbě

To, které doklady po svatbě vyměníte, se odvíjí od vašeho rozhodnutí o změně příjmení. Pokud ke změně jména došlo, tak pozorně čtěte. O všechny následující doklady musíte požádat osobně a osobně je také vyzvednout po zhotovení na příslušném magistrátu či úřadu.

Občanský průkaz

Po svatebním obřadu vám odstřihnou růžek občanky. Obdržíte také doklad odůvodňující ustřižení. Vy musíte na Městském úřadě nebo magistrátu požádat o novou občanku bez amputace. Potřebujete k tomu pouze oddací list. Od obdržení oddacího listu máte 15 dní na zažádání o výměnu občanského průkazu. Za výměnu dokladu nic neplatíte, musíte jej však vyzvednout osobně nebo nechat zaslat poštou (ověřte si u svého úřadu, zda tuto službu nabízí).

Cestovní pas

Narozdíl od občanského průkazu, cestovní pas bude platný ještě po dobu 3 měsíců od obřadu. Pas měníte pouze v případě, že jste si změnil/a příjmení. Pro výměnu pasu potřebujete nový občanský průkaz (ano, musíte tedy na úřad znovu), starý pas a hotovost ve výši 600 Kč. Úřad má na vystavení nového pasu 30 dní, zpravidla však stíhají vytvořit nový doklad do dvou týdnů.

Pozor. Po uplynutí lhůty 3 měsíců není možné na starý pas vycestovat. Pokud jste s výměnou pasu otáleli a budete jej v blízké době potřebovat, připlatíte si:

  • Expresní vydání do 24 hodin stojí 6.000 Kč
  • Vydání do 5 pracovních dní vás vyjde na 3.000 Kč

Řidičský průkaz

Řidičský průkaz řešte na úřadě společně s žádostí o nový občanský průkaz v případě změny příjmení. Musíte tak učinit do 5 pracovních dnů od uzavření manželství, vskutku šibeniční termín. Budete potřebovat starý občanský průkaz, doklad potvrzující důvod odstřižení růžku a starý řidičák. Výměna řidičského průkazu vás nebude stát ani korunu.

Technický průkaz

Vlastníci motorových vozidel musí hlásit změnu příjmení i bydliště také na Registru motorových vozidel. Nahlásit změnu musíte do 10 pracovních dnů. Úpravy budou provedeny ve velkém i malém technickém průkazu. 

A co když vám příjmení zůstává stejné?

V takovém případě bude váš život daleko snadnější. Zpravidla se to týká muže, ale jak jste si mohli všimnout, možností je více. Pokud po svatbě nedošlo ke změně jména, čeká vás pouze změna občanského průkazu, kde bude potřeba změnit rodinný stav, případně i adresu trvalého bydliště. 

Nastat však může i situace, kdy není třeba dělat vůbec nic. Pokud máte nový občanský průkaz se strojově čitelnými údaji (vydávaný od roku 2012) nebo tzv. e-občanku (vydávaná od roku 2018) a neuvedl/a jste v žádosti rodinný stav (tato položka je totiž nepovinná), nemusíte dělat vůbec nic. Samozřejmě pokud v dokladu chcete mít stav “ženatý / vdaná”, musíte o nový občanský průkaz požádat.

Ostatní doklady zůstávají beze změn.

Kde nahlásit změnu jména a adresy

Pokud si změníte příjmení nebo trvalé bydliště, budou se vás týkat i následující úkony. Dříve, než se vydáte na pobočky, doporučujeme nejprve poskytovatele kontaktovat elektronicky nebo telefonicky. Můžete si tím ušetřit hromadu času. Lhůta pro nahlášení změn se tu liší.

  • Zaměstnavatel by měl být o změně informován co nejdříve. Právě on za vás nahlásí změny okresní správě sociálních věcí, pokud již nemají změnu převzatou z evidence obyvatel. Nahlášení se však hodí i pro změnu smluv, mailových podpisů, telefonního seznamu a dalších interních databází či míst.
  • Banka touží po přehledu o všem. Změnu příjmení jim nahlašte co nejdříve, ideálně do 30 dní od obřadu. S sebou budete potřebovat nový občanský průkaz. Připravte se také na změnu podpisového vzoru, protože se vám změnilo jméno.
  • Pojišťovna. Zde opravdu už záleží na podmínkách konkrétního podniku. Pokud si vedete spoření, úrazové a životní pojištění, pojištění domácnosti a další služby, určitě změnu nahlašte. Nejspíše vás čeká podepsání dodatků uzavřených smluv.
  • Telefonní operátoři, poskytovatelé internetu, dodavatelé energií, lékaři. Čím dříve změnu nahlásíte, tím lépe. Právě zde ovšem silně doporučujeme nejprve kontaktovat poskytovatele elektronicky.
  • Svoz odpadů a koncesionářské poplatky řešte pouze při změně trvalého bydliště. Více detailů o tom, jak vše provést, naleznete na stránce svého obecního úřadu.
  • Matrika. Máte-li děti v době uzavření sňatku, které nesou vaše jméno za svobodna, zažádejte o jejich rodný list s novým příjmením na matrice. Pokud máte děti z předchozího vztahu, musí se změnou jména souhlasit minulý partner/ka.
  • V případě průkazu na MHD (celostátní, lítačka atd.) se obraťte na dopravce, který vám sdělí doporučený postup.
  • Pošta. Pro vydání zásilek na staré jméno budete potřebovat nový občanský průkaz i oddací list.
  • Na zvonku a poštovní schránce doporučujeme ještě nějaký čas nechat staré příjmení a nové pouze přidat. Staré odstraňte až po několika měsících.

Co naopak hlásit nemusíte

Těch dobrých zpráv bohužel není tolik, kolik bychom si přáli. Snad brzy začne stát digitalizovat a spousta starostí zmizí. Už nyní však „téměř“ nemusíte řešit následující instituce:

  • ČSSZ, katastrální a finanční úřad. Čerpají z evidence obyvatel, změny budou provedeny automaticky.
  • Zdravotní pojišťovna také čerpá z centrálního registru obyvatel. Zbývá tak pouze vyřešit výměnu kartičky. Zastavte se na nejbližší pobočce nebo zjistěte další možnosti výměny přes kontaktní údaje pojišťovny.

Pokud podnikáte…

Jako podnikatel/ka máte v cestě ještě několik překážek navíc:

  • Živnostenský úřad vám dává celých 15 dní na nahlášení změny příjmení. Na změnu údajů si vezměte starý občanský průkaz a oddací list. Za změnu údajů zaplatíte poplatek 100 Kč.
  • Česká správa sociálního zabezpečení by si měla data vytáhnout sama z registru. U podnikatelů se však doporučuje změnu pro jistotu přeci jen nahlásit. Alespoň elektronicky.
  • Finanční úřad bude čerpat z evidence obyvatel.
  • Obchodní podmínky vašeho podnikání, smlouvy a obchodní partneři. Tohle je již čistě na vás. Sami víte nejlépe, kde musíte změny provést.

Jak je to s cestováním do zahraničí po svatbě

Plánování svatby, svatební den i byrokracie po svatbě jednoho vyčerpají. Chcete od toho všeho utéci na svatební cestu do zahraničí. Jak tedy cestovat? Pokud cestujete v rámci EU, měla by vám stačit i občanka s amputovaným růžkem. Dle zákona se totiž takto upravený doklad nepovažuje za zničený a neplatný. Pro jistotu však mějte u sebe i cestovní pas. Cestovnímu pasu se prokážete v případě cesty mimo evropský kontinent. Ale znovu připomínáme, že je platný maximálně 3 měsíce od svatebního obřadu. A potřeba ho bude i na cestu zpět.

6 odpočinkových tipů, co zařídit po svatbě

Na samotném konci článku se pojďme podívat ještě na ty příjemnější úkoly, která vás po svatbě čekají. Některé z nich si zaručeně užijete.

  • Odpočívejte. Objednávejte si jídlo, zajděte na kulturu, skočte si do wellness nebo na masáž. Poslední dny byly vyčerpávající. Rozmazlete se a dobijte baterky.
  • Oznamte to všem na sociálních sítích. Jste konečně manželé. Ať se to celý svět dozví!
  • Prohlédněte si svatební dary nebo spočítejte peníze od svatebčanů. Jeden z nejkrásnějších momentů po svatbě. Vaše malé Vánoce.
  • Zabalte se na svatební cestu. Dva týdny v teple. Dva týdny, kdy vás bude obskakovat někdo jiný. Zasloužíte si je.
  • Vraťte svatební šaty. Tenhle bod možná nevěsta trochu opláče, ale šaty už splnily svůj účel. A je jen na manželovi (nebo manželce), aby se novomanželka cítila jako princezna i nadále.
  • Projděte si svatební fotografie a ukažte je svatebčanům i přátelům. 

Zvládli jste to. Teď už vašemu společnému životu nebrání žádný úředník odmítající udělit razítko. Čeká vás krásný společný život. Přejeme, ať je v něm co nejméně starostí!

Napište nám

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *